DIJETA Mršavljenje - Volite svoje telo > Vitamini i dodaci

Vitamin C

(1/1)

Anatema:
Svakako najpoznatiji antioksidans, poznati zaštitnik zdravlja je vitamin C - askorbinska kiselina. Glavna uloga mu je i u pojačavanju imunološkog sistema (otpornosti organizma), sprečavanju pojave malignih tumora, sprečavanju ateroskleroze, stimulisanju regeneracije tkiva. U kombinaciji sa kalcijumom, magnezijumom i manganom, povećava broj i pokretljiivost spermatozoida. Važna mu je uloga u sintezi kolagena (vezivnog tkiva, kostiju, kože i hrskavice). Kada jabuku presečete na pola, primetićete da će potamneti. Ako je premažete limunovim sokom posle presecanja, ona neće potamneti. Vitamin C iz limunovog soka delovao je zaštitno i sprečio procese štetne oksidacije koja je rezultirala promenom boje. Zato svakodnevno u ishrani uzimajte voće i povrće, a u slučaju povećanih potreba i dodatno u vidu tableta i sirupa.

Dijabetičari ne bi trebalo da puše, a ako ne mogu baš da se odreknu tog štetnog “zadovoljstva”, moraju smanjiti broj cigareta na minimum (najviše pet dnevno), jer jedna popušena cigareta uništi 100 mg vitamina C.
SVAKI DIJABETIČAR PUŠAČ TREBA DNEVNO DA UZME JEDNU TABLETU VITAMINA C OD 500 mg.

Važno: Dugotrajna termička obrada (pečenje, prženje, kuvanje) uništava vitamin C, slabi njegova blagotvorna dejstva! Zato voće i povrće jedite što više u presnom stanju ili posle kratkotrajne termičke obrade (blanširanje - kratkotrajno kuvanje na pari).

Izvori: Što je više hlorofila, više je i vitamina C (a i vitamina A)! Od korena ka listu ima sve više vitamina C. Najbogatiji su divlji crveni plodovi sa zelenim lišćem (ribizla, šipurak, šumske jagode). Hrana bogata vitaminom C su: Citrusi (limun, pomorandža, grejpfrut), zeleno lisnato povrće, kopriva, spanać, crveni, narandžasti i žuti plodovi gloginje, crvena paprika, dinja, jagode, ribizle, pogotovu crvene i crne, kelj, prokelj, kupus, beli biber, borove iglice (za čaj), borovnica, kivi, maline, banane, ananas. Pečurke nemaju vitamina C ili ga imaju u zanemarljivim količinama.

Najosetljiviji je od svih vitamina. Rastvorljiv u vodi. U kiseloj sredini se očuva (kiseli kupus, turšija), a u suvom voću ga ima vrlo malo. Razara se već na temperaturi od 60OC (suva toplota) ili u vodenoj pari pod pritiskom (120OC). Ni na niskoj temperaturi se ne čuva dobro, ali ga brzo zamrzavanje čuva.

PREPORUKA:
- Što više jesti sveže voće i povrće.
- Koristite kratko kuvanje u pari za spremanje hrane.
- Brzo smrznuto voće i povrće zadržava dosta vitamina C.


NAPOMENA:
- 1000 mg (jedan gr) vitamina dnevno smanjuje ukupni holesterol, trigliceride, podiže nivo dobrog (HDL hol) i obara loš (LDL hol).
- Svaki gram vitamina C može smanjiti upotrebu insulina za 2 jedinice.
- Vitamin C može dati lažno pozitivne rezultate prisustva šećera u mokraći.
- Vitamin C i B12 su antikancerogena kombinacija (smanjuju rast tumora, a u preventivi sprečavaju pojavu tumora).
- Osobe sklone gihtu i kamencima, oprez kod upotrebe većih količina vitamina C.

Navigacija

[0] Indeks poruka

Idi na punu verziju